Andere autoriteit – Sterk in verbinding, zacht in aanpak
Voor wie?
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, opvoeders, hulpverleners en alle professionals die werken met kinderen, jongeren of volwassenen in een begeleidende of zorgende rol.
Waarom deze vorming?
In een tijd waarin jongeren (en volwassenen) zich steeds vaker terugtrekken, opstandig reageren of moeilijk contact maken, is de klassieke vorm van autoriteit – gebaseerd op controle, macht en regels – niet meer toereikend. Wat wél werkt, is een autoriteit die rust uitstraalt, nabij is en veiligheid biedt.
Deze vorming nodigt je uit om jouw autoriteit niet af te dwingen, maar op te bouwen via verbinding, lichaamstaal en emotionele veiligheid. We vertrekken vanuit een eenvoudige, maar krachtige gedachte: gezag krijg je door nabijheid, niet door afstand.
In deze vorming leer je
Dagdeel 1
- Hoe je via non-verbale signalen (houding, blik, stemgebruik, nabijheid) een veilige, duidelijke en tegelijk zachte aanwezigheid ontwikkelt.
- Hoe je door je eigen spanningsniveau te verlagen, ook het gedrag van anderen positief beïnvloedt.
- Hoe je op een niet-confronterende manier grenzen kan aangeven, zonder machtsspel.
- Hoe je met kleine gebaren, tijdsgevoel en stiltes meer impact hebt dan met woorden.
- Hoe je een sfeer creëert waarin leerlingen of cliënten hun “schild” kunnen laten zakken.
Dagdeel 2
- Toepassing op concrete casussen: omgaan met weerstand, agressie of geslotenheid.
- Reflectie: waar bots je zelf op? Wat vraagt dit van jou als persoon?
- Persoonlijk actieplan: hoe neem je dit mee naar je praktijk?
Op het programma
Dagdeel 1
Een ervaringsgerichte en muzisch-agogische aanpak, gebaseerd op beweging, interactie, lichaamstaal en rollenspel- gedragen door een veilige groepssfeer.
Je leert hoe je via non-verbale communicatie — zoals lichaamstaal, oogcontact, ademhaling en nabijheid — rust en vertrouwen kan uitstralen, zelfs in moeilijke situaties. Zo bied je jongeren en volwassenen de ruimte om te ontspannen, te groeien en zich open te stellen.
We vertrekken vanuit reële situaties uit onderwijs of zorg en onderzoeken hoe jij als professional kan inspelen op gedrag zonder het te willen “beheersen”.
Je wordt gestimuleerd om stil te staan bij je eigen aanwezigheid: Wat straal jij uit? Wat breng jij binnen in een groep? Hoe voelt het om minder ‘boven’ iemand te staan, en meer ‘naast’.
Dagdeel 2
In deel twee gaan we aan de slag met enkele casussen. Daarbij verdiepen we ons in het effect:
Je staat steviger in je schoenen, terwijl je zachter communiceert. Je weet hoe je met minder woorden meer verbinding kan maken.
Je leert gedrag begrijpen vanuit onderliggende emoties, in plaats van ertegenin te gaan.
En vooral: je krijgt handvatten om veiligheid, rust en vertrouwen uit te stralen – ook op moeilijke momenten.
Ten slotte reflecteren we samen over wat je na deze navorming meeneemt en wat je eerstvolgende actie kan zijn.
- Geïnspireerd door
Geweldloze Communicatie (M. Rosenberg en Human Matters), Traumasensitief lesgeven, Somatic Experiencing (Peter Levine – Maggie Kline), de Polyvagaaltheorie (Stephen W. Porges en Deb Dana) en vele andere.
Praktisch
Je kan het eerste dagdeel van deze vorming apart bestellen of je kan de vorming in haar geheel van 2 dagdelen bestellen.
- Dagdeel 1 en 2 : prijs op aanvraag
Meer informatie en inschrijven?
Neem contact met me op.