Psychisch wel­bevinden via veilig­heid

Voor wie?

Voor iedereen die werkt met of zorgt voor mensen: in ouderenzorg, thuiszorg, onderwijs, psychiatrie, jeugdwerking of als opvoeder, coach of begeleider. Ook voor wie gewoon nieuwsgierig is naar speelse, veilige communicatie.

In deze vorming leer je

Dagdeel 1

  • Hoe communicatie meer is dan taal en hoe je houding en andere non-verbale aspecten een invloed hebben.
  • Hoe je je bewust kan worden van non-verbale communicatie.
  • Hoe anderen reageren op jouw non-verbale communicatie en wat de effecten zijn van jouw non-verbale communicatie op de anderen.
  • Wat de meerwaarde is van non-verbale communicatie als een veilig kader voor leerlingen, clienten, collega’s of bewoners en jezelf.

Dagdeel 2

  • Welke tools je via non-verbale communicatie kan inzetten, binnen dat veilig kader, om de sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen, clienten, collega’s of bewoners met psychische problematieken te ondersteunen.
  • Waarom binnen het veilig kader, houding, gezichtsuitdrukking, gebaren, tijd en ruimte, nabijheid, aanraking en stemvolume ‘jouw gegronde aanwezigheid’, leerlingen, clienten, collega’s of bewoners met problematieken positief bekrachtigt in hun functioneren.
  • Hoe je kan groeien in jouw ‘leerkracht stijl’ zodat je meer rust en ademruimte vindt in je omgang met leerlingen, clienten, collega’s of bewoners.

Op het programma

Dagdeel 1

We gaan aan de slag met beweging en non-verbaal spel om:

  • Ons bewust te worden van onze non-verbale aanwezigheid;
  • stil te staan bij onze houding;
  • in je houding meer zelfvertrouwen uit te stralen;
  • met gezichtsuitdrukking invloed te hebben op je leerlingen, clienten, collega’s of bewoners;
  • met gebaren invloed te hebben op je leerlingen, clienten, collega’s of bewoners;
  • door je plaats in de omgeving, nabijheid en betrokkenheid te tonen aan leerlingen, clienten, collega’s of bewoners;
  • ons bewust te worden van de effecten van aanraking;
  • een veilige dialoog met de leerlingen, clienten, collega’s of bewoners aan te gaan.

Wat brengt non-verbale communicatie bij tijdens het lesgeven of begeleiden, hoe beïnvloedt dat de atmosfeer en hoe inspireert het de leerlingen, clienten, collega’s of bewoners en onszelf in ons gedrag?

Ten slotte wisselen we uit over wat deze navorming je heeft bijgebracht. En welke bouwstenen je meeneemt om via non-verbale communicatie rust en ontspanning te installeren. Bij je leerlingen, clienten, collega’s of bewoners én bij jezelf tijdens het lesgeven of begeleiden.

Dagdeel 2

In deel twee gaan we aan de slag met enkele casussen. Daarbij verdiepen we ons in het effect van de dialoog via non-verbale communicatie, op leerlingen, clienten, collega’s of bewoners met voor ons ‘onaangename gedragingen’.

Ten slotte reflecteren we samen over wat je na deze navorming meeneemt en wat je eerstvolgende actie kan zijn.

Geïnspireerd door Geweldloze Communicatie (M. Rosenberg en Human Matters) en Traumasensitief lesgeven (Somatic Experiencing, Peter Levine – Maggie Kline en de Polyvagaaltheorie van Stephen W. Porges en Deb Dana).


Mede i.s.m. CNO UAntwerpen

Praktisch

Je kan het eerste dagdeel van deze vorming apart bestellen of je kan de vorming in haar geheel van 2 dagdelen bestellen.

  • Dagdeel 1 en 2 : prijs op aanvraag

Meer informatie en inschrijven?

Neem contact met me op.