Lovende woorden
Na een eerste kennismaking met Hannes Goffin vorig schooljaar, waarbij hij de dynamiek in een moeilijke klas wist te keren
via zijn woordloos theatraal spel en reflectie nadien, wouden we zeker opnieuw met hem samenwerken. Hij heeft ons heel
goed begeleid bij de mogelijkheid om via Cultuurkuur een subsidiedossier in te dienen. Via een aantal online meetings waren de
verwachtingen langs de 2 kanten helder.
Knap hoe hij in elke heterogene klasgroep wist om te gaan, in te pikken op reacties
van leerlingen en interesse te wekken. Hij nam zijn tijd om ook met de titularis te reflecteren over wat er had
plaatsgevonden en staafde dit met zijn kennis van theoretische kaders waarop zijn werkvormen gebaseerd zijn. Alle contact
verliep heel vlot en hij wist zeer snel zich een weg te zoeken bij ons op school. Ook de gesprekken tijdens de pauzes met
collega's waren een meerwaarde.
We zouden andere scholen zeker aanraden om met hem samen te werken. Je merkt dat hij heel veel kennis en ervaring
heeft, weet om te gaan met leerlingen met rugzakjes, ... Hij weet al deze leerlingen toch te betrekken in zijn werk, met veel
oog voor de noden of behoeften van een leerling.
Instituut, Sint-Maria, Antwerpen , Secundaire schoolEvaluatie gesubsidieerd kunstproject: (1 en 2B en A stroom)
Gemiddeld krijgt de opleiding 'Kijken door een traumabril' (voor psychotherapeuten, diensthoofd, therapeuten, psychologen, ect) score van 9 op 10.
Krachtige punten:
Heel ervaringsgericht.
We konden alles letterlijk ‘aan de lijve’ ondervinden.
Erg goede en bruikbare aanvulling op vorming van de kinderpsychiater, Aleide Goffin.
Het oefenen zelf
'Zelf met je lichaam bezig zijn' maakt het gemakkelijker toepasbaar.
De veiligheid werd goed bewaakt.
Veilige sfeer om te oefenen, te ondervinden.
Verbeterpunten:
Het blokje theorie mocht korter of meer gecombineerd met telkens een belevingsoefening.
De mensen zijn erg tevreden over de opleiding en geven aan dat het echt een meerwaarde is in het werkveld! Bedankt om dit mee te voorzien voor onze medewerkers!
OLO-Rotonde vzw, BrasschaatNavorming, 'Kijken door een traumabril.'
We hebben met enkele collega’s de poppenspelvorming gevolgd door Hannes Goffin van ‘Meewint’.
Héél erg bedankt hiervoor! Dit was écht de moeite!
Hannes ziet de pop als een verlengstuk van jezelf die op een woordloze manier verbinding maakt met het kind. Deze totaal andere aanpak van spelen met een pop was een echte eye-opener. Ook zijn methodiek en werkvormen – werken zonder woorden, reguleren en coreguleren – was enorm inspirerend!
We zien mooie kansen voor studenten, voor het olod drama én voor een muzisch verbindend klimaat op stage.
Je voelt het misschien al komen: we zijn echt heel enthousiast om hierin verder te leren. We zijn geïnspireerd en hebben goesting, maar missen nog begeleiding en input om dit effectief te vertalen naar onze lessen. Één namiddag is ook echt niet zoveel…
Tijdens mijn expressiebegeleiding heb ik alvast de woordloze methodiek geprobeerd, maar voelde toch ook daar nood aan een vervolgsessie.
Na deze positieve ervaring hopen we écht dat er een nieuwe navorming komt. Muzische groeten!
Artevelde Hogeschool, CAMPUS Sint-Amandsberg - Bachelor in het onderwijs: Kleuteronderwijs 'Navorming, poppenspel als krachtig didactisch medium.'
Deze dag draait niet alleen om theater, maar geeft je vooral eens een andere kijk op je klas. Stoerdere leerlingen worden stiller, ingetogenere leerlingen bloeien open. Maar één ding is zeker, Hannes krijgt ze allemaal mee in zijn spel. Zelf kon ik die dag eens geen "leerkracht" zijn, en deed ik mee met de leerlingen. De hele dag bleef ik verwonderd en verbaasd over het kunnen en zijn van mijn klas. Zo was er een jongen die ik nog nooit een hele zin heb horen zeggen. Op het einde van de dag vroeg Hannes naar hun ervaringen en die leerling antwoordde met prachtige volzinnen en vooral vol enthousiasme.
Stedelijke Basisschool, Sint-Elioos-Vijve
Magnifieke workshop! Hannes is een persoon die op een stille manier leerlingen laat openbloeien. Het is ontroerend te zien hoe de moeilijkste en meest gesloten leerlingen hun schaamte kunnen overwinnen en deelnemen in het expressieve spel. Als leerkracht put je veel energie en ideeën uit zijn manier van werken. Hij benadert onze doelgroep enorm positief.
GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs De Varens, Sint-Andries
Heel sterke voorkennis. Heel doordachte en duidelijke verwachtingen naar de kinderen toe. Kinderen mochten zichzelf zijn zonder dwang of supersterke sturing ... Kinderen vonden het superleuk en waren dan ook een stukje ontgoocheld dat het project stopte ... Heel goede feedback van de kinderen over het project
Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs - Styrka Lager Onderwijs, Gent
Begeleider Hannes schonk aandacht aan de opbouw van de zelfredzaamheid, weerbaarheid en zelfvertrouwen. Dat deed hij door, vanuit de groepsdynamiek, momenten te creëren waar individueel contact vruchten afwerpt voor ieder van hen. Zoals de durf, het genot, de aandacht van gans de groep door gelach/reactie, betrokkenheid, waardegevoel, ik-sterkte, nabijheid, etc.
Hij bracht hen tot een beleving van rust en ontspanning in het contact naar iemand anders, los van een vriend(in). Vanuit positiviteit kleurde hij zo’n moment van ‘iedereen mag er zijn, hoe die ook is’.
De begeleiders ervaarden het starten zonder stem als iets positiefs omdat de kinderen die anders schrik zouden hebben een veel kleinere drempel hadden om mee te doen. Het tempo zat ook goed en de tijd vloog voorbij voor de kinderen. Het was tof dat er veel gewerkt werd met lichaamstaal en mimiek.
De groep in de hand en geboeid houden zonder stemgebruik is zeer leerrijk en bruikbaar in de klaspraktijk. We evalueerden na elke groep met Hannes: hij deelde wat hij ervan vond en we bespraken tips voor de komende groepen
Vrije Basisschool De Kleine Wereld Hij bracht hen tot een beleving van rust en ontspanning in het contact naar iemand anders, los van een vriend(in). Vanuit positiviteit kleurde hij zo’n moment van ‘iedereen mag er zijn, hoe die ook is’.
De begeleiders ervaarden het starten zonder stem als iets positiefs omdat de kinderen die anders schrik zouden hebben een veel kleinere drempel hadden om mee te doen. Het tempo zat ook goed en de tijd vloog voorbij voor de kinderen. Het was tof dat er veel gewerkt werd met lichaamstaal en mimiek.
De groep in de hand en geboeid houden zonder stemgebruik is zeer leerrijk en bruikbaar in de klaspraktijk. We evalueerden na elke groep met Hannes: hij deelde wat hij ervan vond en we bespraken tips voor de komende groepen
De kinderen moesten eerst wat vertrouwen leren hebben in Hannes, hem wat testen, aftoetsen, zoals bij alle nieuwe mensen. Maar Hannes reageerde hier goed op, en wees ze ook niet af. Hij probeerde zich ook in te leven in hun leefwereld, en was ook zeer flexibel in zijn werking. Hij probeerde alles wat af te stemmen op de leerkrachten en kinderen, en daarop verder te bouwen. Hij stimuleerde ook de leerkrachten om mee te doen.
Stedelijke Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs - Het Kompas Gent
We zijn een aantal weken geleden van start gegaan met een traject ‘Iedereen ZEN’ onder leiding van Hannes.
De leerlingen werden meegenomen naar een wereld vol taal maar geen woorden.
Eerst wat onwennig dan vol overgave en interesse.
Iedereen doet mee op zijn manier in dit traject, lekker jezelf zijn, bevestiging krijgen dat wat je ook doet, wie je ook bent dat je erbij hoort en geweldig bent.
Leerlingen die hun eigen creativiteit volledige vrijheid geven, anderen die volgen naar plaatsen waar ze anders nooit zouden durven volgen.
Mooi om te zien, die lachjes, die openheid, het aanvullen van elkaar, bevestigen en aanmoedigen.
Mooi om te zien dat teamwerk.
Ons team, onze klas.
Buitengewoon Onderwijs - Styrka Lager Onderwijs, GentDaphné Stevens Klastitularis klas Lama
Previous
Next
samen verkennen wat mogelijk is?
Ontdek welk project het beste aansluit bij je school of klas.
Main Menu