Lovende woorden
De communicatie verliep zeer vlot. Hij reageerde quasi onmiddellijk op e-mails en gaf duidelijke informatie van wat te
verwachten. Hannes was ook steeds stipt op tijd en nam de tijd om zowel de klas klaar te zetten, als op te ruimen.
Hij
hanteerde een respectvolle en rustige houding. Voor type 3 leerlingen is dit een enorm belangrijke eigenschap.
Hij paste
zich ook aan aan de wisselende groepssamenstelling, want soms waren er slechts 3 leerlingen aanwezig (door alternatieve
trajecten, schorsingen of spijbelgedrag) of soms waren ze met 8 leerlingen. Elke week had hij verschillende leerlingen om
mee te werken. Dit was een grote uitdaging, aangezien hij opbouwend werkte. Hij ging hier zeer flexibel mee om en kon zich
goed aanpassen.
Ook wanneer leerlingen in time-out waren en later aansloten, gaf hij ze telkens vele kansen. Hij speelde
heel goed in op hun emoties waar ze op dat moment mee vastzaten. Door zijn variatie aan oefeningen, ging hij telkens op
zoek naar een manier om hen los te koppelen van hun emoties.
Na enkele sessies non-verbale oefeningen, kwamen er
stelselmatig verbale oefeningen aan te pas. De opbouw ging zeer vlot. De leerlingen werden elke week enthousiaster om de
sessies te volgen. Hij gaf elk van de leerlingen het gevoel dat ze er mogen zijn en dat ze waardevol zijn.
Hij nam de tijd om
de laatste 5 à 10 minuten van de sessie een evaluatiemoment in te lassen samen met de leerlingen.
Wij zouden Hannes
zeker en vast aanraden. De oefeningen bieden een enorme meerwaarde in het sociaal functioneren van onze leerlingen.
Collega's kwamen spontaan vragen stellen over het project, omdat ze merkten dat het heel wat los bracht bij de leerlingen.
Ook de collega's van de OV1-werking bij ons op school waren onmiddellijk enthousiast toen ze hem bezig zagen en hebben
interesse in een bijscholing.
GO! BuSO Egmont & Hoorn OV4Dynamoproject, 'Goed in je vel.'
Dag Hannes,
Jouw navorming was een heel mooi antwoord op mijn vraag. ''Hoe kunnen leerkrachten bewust worden van eigen noden in relatie tot de noden van de leerlingen? - We verwachten van onze leerlingen dat ze aangeven wanneer ze in het rood gaan aan de hand van hun toerenteller, maar hoe geven leerkrachten aan wanneer ze in het rood gaan en zelf geen veiligheid meer ervaren en dreigen in verzet/weerstand te gaan? En wat kan hen helpen op het moment?,ect ' Ik denk zelfs dat het een grote meerwaarde zou zijn om jouw vorming door ons voltallige team te laten beleven. En ons team in een traject voor langere duur mee te nemen zodat elke leerkracht en therapeut zou kunnen aansluiten bij sessies met de leerlingen. Ik geloof erin, door het zelf te ervaren en te zien wat het teweeg brengt bij de leerlingen, deze sessies kunnen leiden tot verandering in handelen en voor een transfer naar de klas zorgen.
Door deze vormingen en begeleidingstrajecten komt een visie tot uiting op de werkvloer, in de klas.
Ik ben alvast grote fan!
Gedragscoach groene halte, lagere school Styrka GentNavorming: Van zelfregulatie tot coregulatie.
Gemiddeld krijgt de opleiding 'Kijken door een traumabril' (voor psychotherapeuten, diensthoofd, therapeuten, psychologen, ect) score van 9 op 10.
Krachtige punten:
Heel ervaringsgericht.
We konden alles letterlijk ‘aan de lijve’ ondervinden.
Erg goede en bruikbare aanvulling op vorming van de kinderpsychiater, Aleide Goffin.
Het oefenen zelf
'Zelf met je lichaam bezig zijn' maakt het gemakkelijker toepasbaar.
De veiligheid werd goed bewaakt.
Veilige sfeer om te oefenen, te ondervinden.
Verbeterpunten:
Het blokje theorie mocht korter of meer gecombineerd met telkens een belevingsoefening.
De mensen zijn erg tevreden over de opleiding en geven aan dat het echt een meerwaarde is in het werkveld! Bedankt om dit mee te voorzien voor onze medewerkers!
OLO-Rotonde vzw, BrasschaatNavorming, 'Kijken door een traumabril.'
Na een eerste kennismaking met Hannes Goffin vorig schooljaar, waarbij hij de dynamiek in een moeilijke klas wist te keren
via zijn woordloos theatraal spel en reflectie nadien, wouden we zeker opnieuw met hem samenwerken. Hij heeft ons heel
goed begeleid bij de mogelijkheid om via Cultuurkuur een subsidiedossier in te dienen. Via een aantal online meetings waren de
verwachtingen langs de 2 kanten helder.
Knap hoe hij in elke heterogene klasgroep wist om te gaan, in te pikken op reacties
van leerlingen en interesse te wekken. Hij nam zijn tijd om ook met de titularis te reflecteren over wat er had
plaatsgevonden en staafde dit met zijn kennis van theoretische kaders waarop zijn werkvormen gebaseerd zijn. Alle contact
verliep heel vlot en hij wist zeer snel zich een weg te zoeken bij ons op school. Ook de gesprekken tijdens de pauzes met
collega's waren een meerwaarde.
We zouden andere scholen zeker aanraden om met hem samen te werken. Je merkt dat hij heel veel kennis en ervaring
heeft, weet om te gaan met leerlingen met rugzakjes, ... Hij weet al deze leerlingen toch te betrekken in zijn werk, met veel
oog voor de noden of behoeften van een leerling.
Instituut, Sint-Maria, Antwerpen , Secundaire schoolEvaluatie gesubsidieerd kunstproject: (1 en 2B en A stroom)
We ervaarden een heel positieve samenwerking met Hannes! Er werden duidelijke afspraken gemaakt. Beide partners (Hannes -de school) waren tussentijds ook steeds vlot bereikbaar via mail of telefoon. Ook buiten onze afgesproken momenten werd er zeker ruimte vrij gemaakt om ons bij verdere vragen te helpen. Ook het feit dat Hannes zelf mee aansloot bij een klassenraad om individuele trajecten van kinderen mee te begeleiden, deed ons heel veel deugd. Dat was een bewijs dat hij er echt voor onze kinderen was en ook voor de leerkrachten om hen mee te ondersteunen. Echt chapeau! De leerlingen waren opnieuw superenthousiast en hadden heel veel vragen over 'het beroep' van Hannes. Hannes heeft echt een heel professionele kijk op de leerlingen en durft het zelf aan om de leerkrachten over zichzelf te laten reflecteren. Wat niet altijd eenvoudig is. Hannes weet een positieve en ondersteunende omgeving te creëren waar kinderen zich veilig kunnen voelen om te leren, te verkennen en te groeien. Onze teamleden op school omschrijven Hannes als 'een echt goed mens.' 😉
VLSBO Styrka, GentPestactieproject, basisaanbod type 3 en type 9
Hannes , ik vond het prachtig wat ik mocht ervaren maandag. Zo mooi, zo puur ,zo oprechte emoties ... zo veel taal voor onze jongeren die zo hard geleerd hebben zich te verstoppen .... ik ben er nog altijd door geraakt.. mooi gevoel! Wou je dit meegeven! Groetjes
BUSO Egmont en Hoorn, OV4 type 3Coördinator Type3
Evaluaties studiedag:
*Heel fijn om te starten met de praktijk tijdens de sessie en dan pas theorie te krijgen. (score 5: zeer goed) * De navorming met Hannes was heel deugddoend (voor mezelf, als mens)
en enorm inspirerend (voor mezelf, als leerkracht). * Zeer inspirerend, graag nog een vervolg. (score 5: zeer goed) * Leuk om eerst even zelf te ervaren. /Zeker mogelijkheden tot extra verdiepeing (casussen) (score 5: zeer goed) * Ik vond het een super interessante vorming. Er zijn elementen bij die we meteen kunnen
toepassen in de praktijk. Aangezien het vooral gaat om en bewustwording van onze
aanpak en hoe we leerlingen anders kunnen benaderen, mocht de vormingssessie (halve dag) voor mij
nog wat uitgebreider/diepgaander. Bv: concrete tips en handvaten om toe te passen in de
praktijk bij bepaalde situaties, ‘Hoe kunnen we moeilijke situaties concreet anders
aanpakken?’, het bespreken van specifieke casussen,…
Het lijkt me bijgevolg ook zeer interessant om de workshops van Hannes aan te bieden aan
de leerlingen/klasgroepen op de waterkant. Op die manier zou de vormingssessie nog
meer doorleeft kunnen worden en gaan wij als leerkrachten/paramedici nog bewuster om
met deze aanpak.
Bedankt voor de boeiende en leerrijke navorming. (score 4, goed).
Dank je wel! (score 5, zeer goed) * Stilte-momenten creëren biedt heel wat rust zowel bij leerlingen als bij begeleiders zelf. Aan
de lijve zelf ondervonden! Ademhalingsoefeningen zijn ook zo belangrijk. Fijn dat ik hieraan
nog eens herinnerd werd. (score 4, goed)
Studiedag Bulo STYRKA Gent, Psychisch welbevinden via veiligheid in de klas.
Dag Hannes, Schoon was het. Echt schoon! Schoon om te zien hoe leerlingen zich schoorvoetend openden. Sommigen wat weifelend. Ik zag kinderen hun schroom verliezen. Ik zag leerlingen groeien. Ik zag leerlingen VERBINDEN. Sterk, hoe je zonder woorden deze klas kon boeien. Ik zag dat er veel leerlingen waren die spijt hadden dat het gedaan was.Je hebt de leerlingen van 3c echt geraakt! Dank je wel, uit de grond van mijn hart.
Project Jeugdboekenmaand Cultuur Noordrand BrusselBasisschool, Prinsenlief Grimbergen.
We hebben met enkele collega’s de poppenspelvorming gevolgd door Hannes Goffin van ‘Meewint’.
Héél erg bedankt hiervoor! Dit was écht de moeite!
Hannes ziet de pop als een verlengstuk van jezelf die op een woordloze manier verbinding maakt met het kind. Deze totaal andere aanpak van spelen met een pop was een echte eye-opener. Ook zijn methodiek en werkvormen – werken zonder woorden, reguleren en coreguleren – was enorm inspirerend!
We zien mooie kansen voor studenten, voor het olod drama én voor een muzisch verbindend klimaat op stage.
Je voelt het misschien al komen: we zijn echt heel enthousiast om hierin verder te leren. We zijn geïnspireerd en hebben goesting, maar missen nog begeleiding en input om dit effectief te vertalen naar onze lessen. Één namiddag is ook echt niet zoveel…
Tijdens mijn expressiebegeleiding heb ik alvast de woordloze methodiek geprobeerd, maar voelde toch ook daar nood aan een vervolgsessie.
Na deze positieve ervaring hopen we écht dat er een nieuwe navorming komt. Muzische groeten!
Artevelde Hogeschool, CAMPUS Sint-Amandsberg - Bachelor in het onderwijs: Kleuteronderwijs 'Navorming, poppenspel als krachtig didactisch medium.'
We zijn een aantal weken geleden van start gegaan met een traject ‘Iedereen ZEN’ onder leiding van Hannes.
De leerlingen werden meegenomen naar een wereld vol taal maar geen woorden.
Eerst wat onwennig dan vol overgave en interesse.
Iedereen doet mee op zijn manier in dit traject, lekker jezelf zijn, bevestiging krijgen dat wat je ook doet, wie je ook bent dat je erbij hoort en geweldig bent.
Leerlingen die hun eigen creativiteit volledige vrijheid geven, anderen die volgen naar plaatsen waar ze anders nooit zouden durven volgen.
Mooi om te zien, die lachjes, die openheid, het aanvullen van elkaar, bevestigen en aanmoedigen.
Mooi om te zien dat teamwerk.
Ons team, onze klas.
Buitengewoon Onderwijs - Styrka Lager Onderwijs, GentDaphné Stevens Klastitularis klas Lama
Deze dag draait niet alleen om theater, maar geeft je vooral eens een andere kijk op je klas. Stoerdere leerlingen worden stiller, ingetogenere leerlingen bloeien open. Maar één ding is zeker, Hannes krijgt ze allemaal mee in zijn spel. Zelf kon ik die dag eens geen "leerkracht" zijn, en deed ik mee met de leerlingen. De hele dag bleef ik verwonderd en verbaasd over het kunnen en zijn van mijn klas. Zo was er een jongen die ik nog nooit een hele zin heb horen zeggen. Op het einde van de dag vroeg Hannes naar hun ervaringen en die leerling antwoordde met prachtige volzinnen en vooral vol enthousiasme.
Stedelijke Basisschool, Sint-Elioos-Vijve
Magnifieke workshop! Hannes is een persoon die op een stille manier leerlingen laat openbloeien. Het is ontroerend te zien hoe de moeilijkste en meest gesloten leerlingen hun schaamte kunnen overwinnen en deelnemen in het expressieve spel. Als leerkracht put je veel energie en ideeën uit zijn manier van werken. Hij benadert onze doelgroep enorm positief.
GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs De Varens, Sint-Andries
Heel sterke voorkennis. Heel doordachte en duidelijke verwachtingen naar de kinderen toe. Kinderen mochten zichzelf zijn zonder dwang of supersterke sturing ... Kinderen vonden het superleuk en waren dan ook een stukje ontgoocheld dat het project stopte ... Heel goede feedback van de kinderen over het project
Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs - Styrka Lager Onderwijs, Gent
Begeleider Hannes schonk aandacht aan de opbouw van de zelfredzaamheid, weerbaarheid en zelfvertrouwen. Dat deed hij door, vanuit de groepsdynamiek, momenten te creëren waar individueel contact vruchten afwerpt voor ieder van hen. Zoals de durf, het genot, de aandacht van gans de groep door gelach/reactie, betrokkenheid, waardegevoel, ik-sterkte, nabijheid, etc.
Hij bracht hen tot een beleving van rust en ontspanning in het contact naar iemand anders, los van een vriend(in). Vanuit positiviteit kleurde hij zo’n moment van ‘iedereen mag er zijn, hoe die ook is’.
De begeleiders ervaarden het starten zonder stem als iets positiefs omdat de kinderen die anders schrik zouden hebben een veel kleinere drempel hadden om mee te doen. Het tempo zat ook goed en de tijd vloog voorbij voor de kinderen. Het was tof dat er veel gewerkt werd met lichaamstaal en mimiek.
De groep in de hand en geboeid houden zonder stemgebruik is zeer leerrijk en bruikbaar in de klaspraktijk. We evalueerden na elke groep met Hannes: hij deelde wat hij ervan vond en we bespraken tips voor de komende groepen
Vrije Basisschool De Kleine Wereld Hij bracht hen tot een beleving van rust en ontspanning in het contact naar iemand anders, los van een vriend(in). Vanuit positiviteit kleurde hij zo’n moment van ‘iedereen mag er zijn, hoe die ook is’.
De begeleiders ervaarden het starten zonder stem als iets positiefs omdat de kinderen die anders schrik zouden hebben een veel kleinere drempel hadden om mee te doen. Het tempo zat ook goed en de tijd vloog voorbij voor de kinderen. Het was tof dat er veel gewerkt werd met lichaamstaal en mimiek.
De groep in de hand en geboeid houden zonder stemgebruik is zeer leerrijk en bruikbaar in de klaspraktijk. We evalueerden na elke groep met Hannes: hij deelde wat hij ervan vond en we bespraken tips voor de komende groepen
De kinderen moesten eerst wat vertrouwen leren hebben in Hannes, hem wat testen, aftoetsen, zoals bij alle nieuwe mensen. Maar Hannes reageerde hier goed op, en wees ze ook niet af. Hij probeerde zich ook in te leven in hun leefwereld, en was ook zeer flexibel in zijn werking. Hij probeerde alles wat af te stemmen op de leerkrachten en kinderen, en daarop verder te bouwen. Hij stimuleerde ook de leerkrachten om mee te doen.
Stedelijke Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs - Het Kompas Gent
We zijn heel blij dat we via Cultuurkuur Hannes konden inschakelen om te werken met onze leerlingen. Hannes kon als
expert en als extern persoon zeer diep gaan bij de leerlingen. Veel dieper dan dat wij als leerkracht, die een andere band
hebben met de leerlingen, dit kunnen doen.
Bij ons is het essentieel om een band op te bouwen met de leerlingen in een
veilige structuur. Hannes heeft dit in een zeer korte tijd gerealiseerd door op een non-verbale en open manier om te gaan
met de leerlingen. Dit als voorbeeld en als veilige context.
GO! BuSO Egmont & Hoorn OV4Dynamoproject, 'Goed in je vel.'
Previous
Next
samen verkennen wat mogelijk is?
Ontdek welk project het beste aansluit bij je school of klas.
Main Menu