Kijken door een traumabril
Voor wie?
Voor iedereen die werkt met of zorgt voor mensen: in ouderenzorg, thuiszorg, onderwijs, psychiatrie, jeugdwerking of als opvoeder, coach of begeleider. Ook voor wie gewoon nieuwsgierig is naar speelse, veilige communicatie.
In deze vorming leer je
Dagdeel 1
- Wat trauma precies inhoudt;
- De gevolgen van trauma herkennen en erkennen;
- Het gedrag van leerlingen, collega’s, cliënten of bewoners te interpreteren, met concepten als ‘de onzichtbare rugzak’ en de ‘cognitieve driehoek’;
- Op een effectieve manier reageren op het gedrag;
- Het veiligheidsgevoel van leerlingen, collega’s, cliënten of bewoners te vergroten.
Dagdeel 2
- Welke tools je met jouw houding kan inzetten, om leerlingen, collega’s, cliënten of bewoners positieve en herstellende ervaringen te laten opdoen, die tot nieuwe neurale verbindingen in de hersenen leiden en waardoor ze een nieuw gedrag kunnen aanleren;
- Hoe om te gaan met weerstand;
- Hoe je kan groeien in jouw ‘stijl’ zodat je een andere kijk krijgt op (problematisch) gedrag van leerlingen, collega’s, cliënten of bewoners.
In actie




Op het programma
Dagdeel 1
Met een gezamenlijke opwarming brengen we een sfeer van rust, ontspanning en betrokkenheid binnen de groep.
Binnen deze atmosfeer voeren we een gesprek rond trauma-stress en staan we stil bij onze aanwezigheid als leerkracht, opvoeder, jeugdwerker, coach of begeleider tijdens het werkgebeuren. Hoe beïnvloedt dat de veiligheid en het gedrag van getraumatiseerde personen? En hoe beïnvloedt dat onszelf als leerkracht, opvoeder, jeugdwerker, coach of begeleider?
Ten slotte bespreken we hoe we het veiligheidsgevoel van leerlingen, clienten, collega’s of bewoners kunnen vergroten, zodat het ook het klimaat en de prestaties bevordert.
Dagdeel 2
In deel twee gaan we aan de slag met enkele casussen. Daarbij gaan we aan de slag met de tools om op een effectieve manier op het gedrag van leerlingen, clienten, collega’s of bewoners te reageren.
Ten slotte reflecteren we samen over wat je na deze navorming meeneemt en wat je eerstvolgende actie kan zijn.
Geïnspireerd door Geweldloze Communicatie (M. Rosenberg en Human Matters) en Traumasensitief lesgeven (Somatic Experiencing, Peter Levine – Maggie Kline en de Polyvagaaltheorie van Stephen W. Porges en Deb Dana).
Praktisch
Je kan het eerste dagdeel van deze vorming apart bestellen of je kan de vorming in haar geheel van 2 dagdelen bestellen.
- Dagdeel 1 en 2 : prijs op aanvraag
Meer informatie en inschrijven?
Neem contact met me op.